Dříve, než se rozhodnete
Počítá se jen to, co dokážete změřit
Počítá se jen to, co dokážete změřit. Všechno ostatní berte jako bonus, když přemýšlíte o tom, zda se Vám marketingový audit může vyplatit. Na jiném místě stránek uvádím, že vše, co má co dočinění s marketingem je potřeba vnímat jako investici, né jako položku v nákladech vašeho účetnictví.
Ekonomika je tvrdá a to, co nepřínáší peníze zpět, byste měli zavrhnout. Je tady však otázka:
"Která z vašich marketingových akcí je skutečně dobrá investice a která znamenala jen vyhozené peníze?"
Víte to? Pokud ano, audit potřebovat nebudete. Pokud si však nejste jisti, určitě čtěte dál!
Pojďme počítat
Řekněme, že vaše investice do podpory prodeje, webových stránek a inzerce činí ročně 300 tis. Kč. Možná je to ještě méně, ale běžně jsem viděl marketingové rozpočty v řádech milionů korun.
Předpokládejme, že webové stránky přináší kontakty na nové zákazníky, prodávají produkty a proto 30% vašeho rozpočtu je směrován zde. Pak jsou tady vizitky pro prodejce, katalog a letáky a na tyto výdaje putuje dalších 40% vašeho rozpočtu a nakonec inzerce v místních novinách, která si vyžádá dalších 30% vašich peněz vyčleněných na marketing.
Vaše pomyslné náklady na marketing:
webové stránky | 90 000,- Kč |
vizitky, letáky a katalog | 120 000,- Kč |
inzerce v místních novinách | 90 000,- Kč |
Ke sledování webových stránek používáte statistický nástroj (často je to Google Analytics), takže dokážete přesně určit, co jste si za 90.000,- Kč ročně koupili. S dalšími položkami už to bývá komplikovanější. Avšak čest výjimkám.
Otázka tedy zní:
"Co jste si vlastně za těch dalších 210.000,- Kč přesně koupili?" a
"Co přesně z tohoto seznamu vám přineslo nový nebo opakovaný prodej, který byste neměli, pokud byste tyto prostředky neinvestovali?"
Marketingový audit může být řešení
V okamžiku, kdy tyto otázky položím, často vidím pokrčená ramena a otazník v očích šéfů a majitelů firem. U menších rozpočtů to zpravidla není tak dramatické. Pokud ale vše posuneme o jeden řád nahoru, pravděpodobně je o čem přemýšlet. Marketingový audit tyto odpovědi přináší. A nejen to, přináší také doporučení, kde hledat vaši pomyslnou zlatou žílu.
Můžete mít zlatý důl, ale pokud kopete půl metru vedle zlaté žíly, milionář z vás nebude. Když navíc uvážíte, že pro menší firmu je cena auditu menší než polovina výše uvedené částky, může se vám investice do takového auditu nejen vyplatit, ale hned v daném roce vrátit. Více o Marketingovém auditu naleznete v části Audit ve vaší firmě.
Krátká konzultace ve vaší firmě zdarma
Pokud si stále nejste jisti, zda by Marketingový audit byl pro Vás tou správnou akcí, máme pro Vás jeden návrh.
- Vyplňte Marketingovou analýzu firmy. Marketingová analýza je ZDARMA a jejím vyplněním se k ničemu nezavazujete. Výsledky analýzy, jakož i informace uvedené v dotazníku považujeme za velmi důvěrné a podle toho s nimi nakládáme.
- Poté, co obdržíme analýzu Vás budeme kontaktovat, abychom si dohodli termín a předali Vám výsledky.
- Pokud zjistíme, že je Vaše firma vhodná pro realizaci Marketingového auditu, můžeme společně naplánovat vhodný termín.
Poslat odkaz na stránku e-mailem
*) vyplnění takto označených položek je povinné.